image image image image
Grand Opening GBKP Runggun Cikarang GBKP Cikarang yang telah disyahkan menjadi Jemaat/Runggun pada sidang GBKP klasis Jakarta-Bandung tanggal 10-12 Oktober 2014 di Hotel Rudian-Puncak,
PEMBINAAN BP RUNGGUN – RAMAH TAMAH TAHUN BARU – PENCANANGAN TAHUN PENINGKATAN SOSIAL EKONOMI DAN BUDAYA JEMAAT Pada tanggal 10 Januari 2015 di GBKP Runggun Bekasi telah di laksanakan kegiatan Pembinaan BP Runggun di Klasis Jakarta-Bandung. Kegiatan yang dimulai pukul 08.00 Wib diawali kebaktian pembukaan oleh Pdt. Alexander Simanungkalit,
WISATA LANSIA GBKP KLASIS JAKARTA-BANDUNG KE BANGKOK-PATTAYA Wisata Lansia yang menjadi salah satu program Bidang Diakoni GBKP Klasis Jakarta-Bandung telah dilaksanakan tanggal 8-11 Desember 2014 ke Bangkok-Pattaya. Wisata yang diikuti 47 peserta ini di damping Kabid Diakonia, Dk. Ferdinand M. Sinuhaji dan Pdt.S.Brahmana.
PEMBUKAAN SIDANG KERJA SINODE (SKS) DAN SIDANG PROGRAM & KEUANGAN (SPK) TAHUN 2014 Pembukaan Sidang Kerja Sinode (SKS) dan Sidang Program dan Keuangan (SPK) tanggal 22-25 Oktober 2014 telah dilaksanakan pada pukul 10.00 Wib, di dahului kebaktian pembukaan yang dipimpin Pdt.Vera Ericka Br.Ginting, direktur Percetaken dan Toko Buku GBKP Abdi Karya Kabanjahe,

Suplemen PJJ tanggal 02-08 Juli 2017, Ogen Mazmur 78:1-8

SIAJAR-AJAREN RADU PENTAR

 

Kata Penaruh
Pentar tentu jadi sura-sura kerina jelma, lalit jelma si ersura-sura jadi kalak bodoh, tapi sura-sura saja tentu la cukup syaratna jadi pentar, butuh perjuangen, butuh guru si ngajari. Megati sura-sura jadi pentar la idukung alu perjuangen si mbelin, emaka la ka kerina kita jadi kalak pentar. Kejarlah ilmu sampai ke negeri china, si encidahken uga pentingan dingen hagana pemeteh (kepentaren). Kalak karo nggit ndayaken kai pe gelah banci anakna sekolah meganjang. Kalak bodoh jadi suruh-suruhen kalak pentar, erkiteken si ekrina jelma ersura-sura jadi pentar.

Ibas zaman enggo tuhu melala kel kalak si meganjang pemetehna,adi gelar akademi kerina enggo melala S-1 seh ku Profesor, ras ulih pemeteh e pe tuhu-tuhu luar biasa, kai si terjadi ibas sada daerah hitungen detik mis ka seh ku belang-belang doni enda, berngi i jakarta, sarapan pagi i Medan, ridi i Singapor, man ciger enggo ka seh i Jepang, man berngi enggo ka i Jakarta..... doni enda enggo tuhu-tuhu tempa “kitik” kel. Si jadi penungkunen, enggo nge ermalemna ateta ibas kegeluhenta erkiteken enggo mbue kalak si pentar ? entah enggo ka erbuena kebiaren ras perbebebnta ? Siidah maka ermajuna tekhnologi erbahan enggo mabai bana manusia e pe nggeluh mengindividu, proses sekularisasi ercepatna, erbahan tingkat konsumerisme erkelekna mabai bana intoleransi pe erkapalna.

Kepentaren si uga kin si arapken manusia ? seri kin si iarapken manusia , seri kin ras kepentaren si iarapken Tuhan ? Mbue pemeteh langa tentu ikataken kalak pentar, sebab kalak pentar adi ipakekenna kepentarenna erbahan tindaken si “merugiken” e pe termasuk kalak motu/bodoh. Misalna kalak si beluh erbahan bom, senjata rakiten, mengolpos minumen keras guna ncelakai kalak (dirina) e pe termasuk kalak motu.

Jadi uga maka banci kita jadi kalak pentar ? sada ngenca kuncina eme “erkemlangen man Tuhan Mazmur 111:10; Amsal 1:7), uga maka banci erkemalangen man Tuhan ? la banci lang kita harus si jar-ajaren. Amsal 27:17 “Besi menajamkan besi, orang menajamkan sesamanya// Desken waja petelap waja, bage pe manusia erlajar sapih-sapih ia”.

Pendalamen Nats
Ay.1-6 Erlajar Arah Peristiwa Si Jadi
Masmur enda ningetken bangsa Israel gelah banci nalangi “pinggel” guna megiken pengajaren, si nuriken engkai maka bangsa Israel mbue ngenanami kiniseran. Ende-enden enda mpersingeti bangsa Israel gelah banci erlajar arah “kegagalen rohani” nini-ninina, si megati la setia ras taat man Tuhan. Enda me siikataken ijenda sada “kuan-kuan (amsal) dingen perumpamaan (teka-teki) ibas zaman purba kala. Kiniseran sini alami bangsana e erkiteken ke la patuhenna man Tuhan, amin bage gia Tuhan tetap nge mehuli mpekena-kena bangsa e. Mazmur enda la nutup-nutupi kelemahen bangsana. Kecenderungen manusia pada umunma la kel merhat aib/kegagalen” masa lalu iungkit-ungkit. Masa suram e adi banci min ibuniken alu rapih, bahken adi banci iubah min sejarah kegeluhen e gelah tuthu-tuhu iidah sempurna.
Tapi pemasmur ijenda tuhu-tuhu mbukaken “kegagalen rohani” jadi sada materi “pelajaren nggeluh” gelah kegagalen-kegagalen si pernah inanami nini-nini leluhurna ulanai min inanami bangsa si nggeluh ibas zaman enda.

Soekarno presiden RI pernah ngataken :”Bangsa Yang Besar Adalah Bangsa Yang Menghargai Sejarah” , ertina ijenda labo saja soal “ketokohen, jasa ras perngorbanen para pahlawan e”, tapi ibas sejarah e banci kita erlajar baik arah “kegagalen ras keberhasilen” terlebih si idah ije peran serta Dibata si erdahin. Bage ka me pe pemasmur enda, ibas ia nuriken “sejarah” kegeluhen bangsa Isarel banci idat mbue pelajaren nggeluh, gelah banci lebih pintar ras bijaksana ndalani kegeluhen ibas zaman enda ras paksa si reh.

Orang-orang tua kerina harus jadi narasumber man kerina generasi ku generasi, gelah setiap generasi banci ngidah uga belinna peran Dibata erdahin. Khususna ibas bangsa Israel si tuhu-tuhu nggejapken langsung perbahanen Dibata si mada kuasa e, si enggo erbahan tanda-tanda sengget (mujizat) mulai ibas mulahi bangsa enda i Mesir nari bage pe gedang-gedang perdalanen menuju taneh Kanaan, mbue kel ije tanda-tanda kuasa si icidahken Dibata man bangsa e. Aminna pe maun-maun bangsa e la setia tapi Dibata tetap setia, aminna pe iijinken Dibata bangsana ngenanmi kiniseran tapi tetap nge labo itadingkenNa.

Pengalamen rohani enda la banci lang harus ituriken generasi ku generasi gelah kerina generasi mehamat man Tuhan, dingen banci nggeluh alu pentar ndalanken si ngena ate Tuhan.
Roma 10:13-15 “ Sebab, barangsiapa yang berseru kepada nama Tuhan, akan diselamatkan. Tetapi bagaimana mereka dapat berseru kepada-Nya, jika mereka tidak percaya kepada Dia? Bagaimana mereka dapat percaya kepada Dia, jika mereka tidak mendengar tentang Dia. Bagaimana mereka mendengar tentang Dia, jika tidak ada yang memberitakan-Nya? Dan bagaimana mereka dapat memberitakan-Nya, jika mereka tidak diutus? Seperti ada tertulis: "Betapa indahnya kedatangan mereka yang membawa kabar baik!"

Ay.7. Kiniteken Man Tuhan
Pengajaren kerna perbahanen Dibata si mbelin tentuna e mpeturah kiniteken man Tuhan. Kiniteken e jadi palas kalak “rukur, ngerana rasngelakoken tindaken” . Kalak pentar tapi erpalasken initeken si la “payo” kepentarenna e pasti ipakekenna guna erbahan tidaken si “bodoh” merusak, merugiken. Emaka penting kel nuanken kiniteken man kerina generasi.

Bage me pemasmur enda pe ningetken pentingan pengajaren, gelah kalak si megiken ajar e banci ngelakoken tindaken si “pentar” maba kiniulin ras keuntungen. Ngajarken kiniteken man anak ndauh lebih penting asangken ngajarken mbue pemeteh, sebab pemeteh la erpalasken kiniteken man Tuhan labo maba kiniulin tapi mamab musibah, labo maba ketenangen tapi kebiaren. Kebiaren e labo saja erkiteken ulih kejahatenna, tapi si terngerin eme kerehen hukumen Tuhan, erkiteken ulih kejahaten e sendiri.

Jadi bage me pemasmur enda ninget ken man setiap generasi gelah ngajarken perbahanen Dibata, gelah generasi si langa tubuh pe denggo banci natkrnca. Menarik adi ibas pustaka si badia rusur ikataken “Dibata si isembah Abraham, Isak ras Jakub,ertina Dibata si isembah 3 generasi enda ka me pe jadi acuanta, maka di bata si sembah kita e eka Dibata si sembah anak-anakta ras kempu-kemputa, bage pe seterusna pagi kemputa seh ka ku kempuna tetap Dibata si siembah kita e ka siisembahna.

Ay. 8. La Ngulihi Kesalahen Si Pernah Ilakoken Generasi Si Enggo Lepas
Yehezkiel 18:2 nina, "Engkai maka kuan-kuan enda lalap ibelasken i negeri Israel? 'Orang tua man buah anggur si macem nanamna, tapi anak-anak kap si ngilu ipenna.'
Kegeluhen si nanami kita gundari eme warisen ibas nini-nini si arah lebenta, tentu kegeluhen si arah pudinta pagi si warisken ka man kalak si nggeluh arah pudinta. Emaka la banci lang kita harus metenget dingen pentar ibas makeken kegeluhen si gundari, kuna la kita metenget dingen pentar maka kuan-kuan bagi si ikataken ibas Yehezkiel ndai lalap pagi ibelasken.
Lit marenda kuan-kuan arah kuta-kuta ah, ija ibas juma kalak e melala turah durin, sementara ibas jumana sada batang durin pe lalit, emaka sungkunna bapana, engkai maka juma kalak melala durin pa tapi jumata enda sada pe lalit batang durin, emaka reh nina bapana, ekap ban rangapna bulangta mbarenda, adi man durin ia bendutna ras bijina e, emaka sada pe laturah bas jumata enda. Emaka nungkin ka nakna ndai kam gia pa engkai maka la suandu durin bas jumata enda ? ma kam pe seri ka nge ras bulang mbarenda ?
Pemazmur pe mpersingeti bangsa enda gelah ula ngulihi kesalahen si pernah ilakoken nini-ninina si enggo lepas. Kesalahen si ilakoken nini-ninina e labo saja ia si negnanamisa tapi pe berimbas ku generasi si arah pudina.
Keledai me ikataken binatang si bodohna, tapi ia pe labo pernah ndabuh ku lubang si seri, jadi ikataken kalak si pentar eme la ngulihi kesalahen si pernah ilakokenna ras si ilakoken kalak.
 
Aplikasi
1. Eralajar segedang nggeluh gelah kita jadi kalak pentar
2. Turkenlah kai si eteh kita, gelah kalak pe banci jadi pentar , buka lah pusuh nangdangi informasi (pelajaren) si bereken kalak man banta (siajar-ajaren gelah radu pentar), sebab ibas kegeluhen enda bagi jendela johari, lit 4 ruangna (1. Aku dan kamu sama-sama tahu, 2. Saya tahu, kamu tidak tahu, 3. Saya tidak tahu kamu tahu 4. Saya dan kamu sama-sama tidak tahu)
3. Erlajar labo saja ngisi IQ tapi pe SQ ras EQ
4. Erlajar nilahken kesalahen si pernah lit idoni enda gelah kita la maba “kehancuren” man dirinta ras man kalak si deban.
 
Pdt. Saul Ginting
GBKP Rg. Bekasi
   

Suplemen PA Moria tanggal 26 Juni-01 Juli 2017, Ogen Lukas 16:10-12

Tema :
Terteki
 
 
1. Ndalani kegeluhen bas doni enda maka kita berhadapan/bersosialisasi ras jelma sinterem. Emaka kita berintraksi sada ras sidebanna, kadang kita ngalo – kadang kita mere, emaka mengati kange kita ipercayaken kalak nandangi sesuatu, erguna tah pertenahen nandangi kalak, bagepe kita ipercayaken mengelola sada –sada dahin guna banci datken hasil. Tapi lakabo sitik manusia enda la jujur ibas ngalakoken sada sada hal, janah megati pe la erguna man temanna. Emaka muncul tidak percaya lagi nandangi sesekalak si erbahan silamehuli e emaka muncul sada istilah : “Sada kiniteken nge kita tapi labo kita siteken “. Ertina eme kap ia lasiteken ibas sada sada hal. Emaka adi enggo muncul sibagenda rupana maka enggo susuh majuna kita ibas ndalani kegeluhen enda, apakah bas sada jabu pe lanai ia siteken (suami istri- orang tua ras anak-anak).

Emaka mari sisempurnaken geluhta alu terteki kalak, saba Tuhan ngidah kai pe sinibahan manusia. Sada kinitekenta, janah sitekenlah kita

2. Yessus ngajari murid ras Jelma si enterem termasuk kita sienggo tek. Maka iberekenna alu tutus ibas sikitik, maka tustus ibas simbelin. Ise si labujur ibas sikitik, tentu la ia bujur ibas simbelin (Ayat 10).
Lit dua ipake Tuhan Yesus eme Situtus, ras si la bujur. Biasana adi kalak tutus e kalak si mehuli ras tetap erjuang demi masa depan, emaka kaipe awali lebe dahin sikitikna e, sebab arah ketutusenta ibas sikitik e maka Tuhan mereken si terbelinen bagi pepetah “ Sedikit demi sedikit lama lama jadi bukit” Awalilah selalu hidup dari yang terkecil, pasti akan diberi lebih besar lagi. Ras pe setiap hal-hal sipercayaken Kalak sikitik harus kita bujur ras jujur terteki.

Emaka kita beluh ngelolasa bagi si ngena ate Tuhan, emaka arah kita ngaturken erta erta doni enda. Erta doni banci sidatken arah ketutusen ate ndalanken kai sinisuruhNa, eme erdahin, melayani nras berbagi buat sesama. Adi Dibata tek nandangi kam maka kam pe banci iteki kalak, emaka kalak pe mpercayaken guna ngelola kai sini milikina, (mempercayakan sesuatu)

3. Hal enda mengambarken man banta sienggo tek gelah kita harus / wajib ngelakoken kai sini percayakenNa man banta, amina gia hal-hal sikitik labanci la si lakoken, sebab dari kita ngelakoken sikitik maka reh warina reh belinna banci kita ipercayakenNa, ras bagepe ia tetap tek nandangi kita ibas kegeluhenta enda, (sekali lancang ke ujian se umur hidup tak sipercaya)

Kalak situtus ibas si kitikn maka pasti ibas si terbelinen pe banci ia ndungisa, bagepe adi terteki ibas sikitik maka ibas simbelin pe bakal iberekenna man banta. Arah kita tutus ras terteki , maka Dibarta , bagepe kalak sideban mpercayaken kita. (Dia mampercakakan semua banta)
“Berbuatlah walaupun kecil, dan Jujurlah walaupun berat”.
 
Selamat er PA Moria
 
Pdt Andarias Brahmana
Ketua BPMK GBKP Klasis Jakarta-Kalimantan
   

Suplemen PA Moria tanggal 18-24 Juni 2017, Ogen Keluaran 20:10-12; Kuan-kuanen 22:6

Thema :
Keluargaku
 
 
1. Keluaraga eme jemaat yang kecil (persekutuan) si terkecil bas kegeluhen umat. Tapi pertumbuhan jemaat e i tentuken arah dukungan keluarga ndai, uga bapa , nande ras anak-anak ikut muat bagin ibas perdalanan kesaksian, persekutuan bagepe pelayanan ibas gereja.
Emaka nina Tuhan Yesus : ibas wari enda enggo reh keselamatn man isi jabu enda ( Lukas 19 : 9.a). Tentu enda ngingetken man banta Yesus sungguh peduli ndandangi keluarga-keluarga kalak si enggo erkiniteken man baNA. Emaka man banta kerina si enggo membentuk keluaraga (Bapa, Nande, Anak), tetap ertanggung jawab/nehken tangung jawabna lako terus membangun keluarga alu tetap mempedomani ku kata Dibata, gelah bagi nina masmur 128 : 3 “ Nderahana bali ras anggur simeramis buahna. Ibas rumahna , dingen anak anakna bali ras tunas batang Zaitun i sekelewet mejana”. Hal enda ngelambagen pasu-pasu man jabu adi jabu e (Bapa, nande, anak) tetap sada perarih dingen sikeleng-kelengen.

Emaka keluarga e la banci tetap nggeluh bagi singena ate Tuhan Yesus Kristus, gelah jabu/keluarga e banci nggeluh ngena ate Tuhan bagi nina Yosua 24 : 15 B “ Tapi adi aku ras keluarga ku, Tuhan saja ngenca isembah kami”. Tetaplah sembah Tuhan, adi lit denga iberekenNa kesempaten lako nembah ia.

2. Dibata arah Nabi Musa enggo mereken 10 PerintahNa man israel, iteruh deleng sinai, janah enda merupaken aturen-aturen si harus idalanken na sedekah geluhna idoni enda . Janah diantara 10 Perintah/Hukum e lit sada si itekan ken man Israel : Mehamant lah man bapandu ras nandendu , gelah banci kam dekah nggeluh ibas negeri , hal enda ngingetken man umat israel, bagepe man banta kerina gelah harus ngkelengi orang tua (Nande, Bapa), sebab ia me simelahirken kita, bagepe iame si pebelin-belin kita bagepe ia me tetap setia nemani ras mperjuangken kegeluhen anak –anak seh anak e dewasa dingen njabuken bana . Inget sada perbuatan orang tua terhadap anaka tidak terlbalas oleh apa pun , hanya dengan mengasihi dia hingga akhir hidupnya.

Keleng atena e la terbalas nandangi ana-anak. Emaka nina hukum ke 5 ndai , gelah dekah kam ngeluh ibas doni enda . Memang Dibata nge simetehsa kerna kegeluhen enda, tapi kita isuruh hanya ngkelengi asa gegeh ras ngasupta lit. Emaka bas kita jabu-jabu kalak Kristen perlu si inget ise nge deba siman kelengen. Bapa, Nande, bulangta ras senina turangta,
Ring 1. Perbulangen, Ndehara
Ring 2. Anak-anakta
Ring 3. Orang tuanta ras orang tua pasangenta
Ring 4. Senina turangnta ras senina turang pasangenta
Ring 5. Sangkep geluhta ras pasangenta.
Ring 6. Perpulungenta
Ring 7. Tetangga team sedalinen
Ring 8. Kerina silit ibas doni enda.

Bagi nina salomo arah kuan-kuanna. Ajarkenlah man anak uga kearusen nggeluh maka ikutkenna asa umurna nggeluh. Terutama Salomo mengamati kuga Bapana ras nandena ngajari ia mulai kitik-kitikna nari seh ia angkat jadi raja sipeteluken ikrajaan israel .

Pengalamen enda me ka atena ijembaken na man banta gelah kitape kerina lalap lako ngajari anak-anakta gelah reh dewasana ia , ngena ate Tuhan ngena ate jelma sienterem, dingen sukses ka ia bas doni enda.

Kam orang tua ! ula pesega-sega nakandu si erbanca ia merawa tapi ibas pebelin-belin ia ajarilah dingen tegu-tegulah ia bagi si ngena ata Tuhan (Epesus 6 : 4). Tentuna tugas ta ngajari dingen negu-negu anak-anak bagi singena ate Tuhan, gelah la banci pagi jadi galah gedangta. Lit kuan-kuan karo . “ Arah kam nakku kami terpuji, tapi Banci ka arah kam nankku kami terpudi “ ertina anak-anak e menentuken kuga ka pagi jabu kalak kristen, adi kuakap kerina kita sepakat maka arah anakta e kita terpuji. Emaka terus kita menerapken pengajaran iman man ia gelah malem ateta gundarinari seh pagi.

3. Mari dage sipersiapken generasinta alu payo ras mehuli, gelah generasinta enda pagi erguna man kenirajan Dibata, erguna man anak jabunta bagepe erguna nandangi bangsa ras negara. Generasi yang handal eme generasi si setia man Dibata arah kataNa, bage megiken masihat orang tuana rikut ras erlajar alu tutus ibas persekolahenna.
Selamat er PA Moria

Pdt Andarias Brahmana
   

Khotbah Ibrani 12:5-8, Minggu 09 Juli 2017

Invocatio :
Siapa tidak menggunakan tongkat, benci kepada anaknya; tetapi siapa mengasihi anaknya, menghajar dia pada waktunya (Amsal 13:24).

Bacaan :
Amsal 15:10-14 (Responsoria)

Tema :
Ajarlah Anak-Anak Dengan Disiplin
 
 
I. Pengantar
Orang tua yang sungguh-sungguh mengasihi anak-anaknya akan memberikan pendidikan melalui keteladanan hidup kepada anaknya. Teladan yang yang jelas tentang bagaimana seorang harus hidup. Anthony de Mello dalam bukunya Doa Sang Katak 2 Meditasi dengan Cerita menuliskan suatu cerita tentang betapa pentingnya pendidikan melalui teladan orang tua dan juga orang yang ada disekeliling kepada anak. Sedemikian ceritanya. Ada tiga orang anak yang dituduh telah mencuri buah semangka dan dibawa ke pengadilan. Mereka menghadap hakim dengan perasaan takut. Mereka berpikir akan menerima hukuman berat karena hakim itu dikenal sebagai orang yang sangat keras. Hakim itu juga seorang pendidik yang bijaksana. Dengan satu ketokan palu ia berkata, “Kalau di sini ada orang yang ketika masih anak-anak belum pernah mencuri buah semangka, silahkan tunjuk jari.” Ia menunggu. Para pegawai pengadilan, polisi, pengunjung dan hakim sendiri tetap meletakkan tangan mereka di meja mereka. Ketika sudah puas melihat bahwa tidak ada satu jaripun yang diangkat dalam sidang itu, hakim itu berkata, “Perkara ditolak”.

Cerita ini memperlihatkan kepada kita bahwa betapa pentingnya keteladanan hidup dalam memberikan pendidikan kepada anak. Melalui bahan kotbah hari ini, kita akan melihat bagaimana kita diberikan pengajaran untuk mengajar anak-anak untuk berdisiplin.
 
II. Pembahasan Nats
Bahan kotbah dari Ibrani 12:5-8, dapat kita lihat bahwa di sini penulis surat Ibrani memberikan suatu penjelasan tentang mengapa orang harus menanggung kesusahan yang melanda hidupnya dengan sukacita. Mengapa demikian? Karena sesuatu yang harus mereka tanggung itu hanya kecil saja jika dibandingkan dengan apa yang telah ditanggung oleh Yesus Kristus. Mereka harus menanggung kesusahan, karena kesusahan itu adalah pelajaran disiplin dari Allah dan hidup tanpa disiplin tidak punya nilai sedikitpun. Seorang ayah akan menghajar anaknya. Sama seperti yang disampaikan dalam invocatio: “Siapa tidak menggunakan tongkat, benci kepada anaknya; tetapi siapa mengasihi anaknya, menghajar dia pada waktunya (Amsal 13:24)”. Adalah bukan suatu tanda kasih untuk membiarkan anak berbuat sekehendaknya, dan menganggap enteng semuanya. Sikap seperti itu akan menunjukkan bahwa sang ayah memandang anaknya sebagai anak yangtidak perlu dikasihi atau dipertanggungjawabkan. Tetapi Allah, yang memberikan hajarankepada kita manusia adalah Allah yang dari padanya kita menerima jiwa yang kekal, danyang dalam kebijaksanaanNya selalu mengusahakan yang terbaik untuk kita. Tuhanmendisiplinkan kita karena IA mengasihi kita. Dengan mendisiplinkan kita, IA menegaskanlagi bahwa kitaadalah bagian dari keluargaNya, kita adalah anak Allah. Ketika kitamendisiplinkan anak-anak, kita sedang mengisyaratkan bahwa kita mengasihi mereka.

Berdasarkan surat Ibrani 12:5-8, marilah memperhatikan beberapa hal tentangdidikan Tuhan atas orang-orang percaya dan kesukaran serta penderitaan yangdiizinkanNya terjadi dalam kehidupan. Mari kita menilik beberapa hal berikut tentangdidikan Tuhan :
1. Semuanya itu merupakan tanda bahwa kita adalah anak Allah (ayat 7-8)
2. Semuanya itu merupakan jaminan kasih dan perhatian Allah kepada kita (ayat 6)
3. Didikan Tuhan akan mendorong kita untuk tetap dapat bertahan dalam kesukarandengan pimpinan Allah, tunduk kepada kehendak Allah dan tetap setia kepadaNya(ayat 5-6). Dengan melakukan hal ini, kita akan tetap hidup sebagai anak-anakrohani Allah (ayat 7-9).
4. Dalam kehendak Allah, kesulitan mungkin tiba bagi kita :
Sebagai akibat perjuangan rohani untuk melawan iblis (Efesus 6:11-18)
Sebagai ujian untuk memperkuat iman kita (1 Petrus 1:6-7).
Sebagai persiapan untuk menghibur saudara seiman yang lain (2 Korintus 1:3-dan menyatakan kehidupan Kristus (2 Korintus 4:8-10,12,16).
5. Di dalam segala bentuk kesengsaraan kita harus mencari Allah, memeriksakehidupan kita (2 Tawarikh 26:5; Masmur 3:5; 9:13; 34:18) dan meninggalkansegala sesuatu yang bertentangan dengan kekudusanNya (ayat 10, 14)
Penjelasan di atas memperlihatkan betapa pentingnya didikan yang disampaikan olehTuhan kepada kita sebagai seorang yang percaya kepadaNya. Dia adalah Bapa kitayang penuh dengan hikmat dalam memberikan didikan untuk mendisiplinkan kita agartetap setia serta mengandalkanNya dalam langkah kehidupan setiap hari.
 
III. Aplikasi
Jikalau Allah yang sedemikian mengasihi kita setiap orang yang percaya kepadaNyamemberikan didikan yang sangat berguna dalam kehidupan kita, bagaimanakah kita selakuorang tua dalam mendidik anak-anak kita agar menjadi seorang yang disiplin?

Salah satu pemberian terbesar yang dapat diberikan oleh orangtua kepada anaknyaadalah disiplin. Tentu saja hal ini dimulai dari orang tua sendiri yang juga harus disiplindalam memberikan pengajaran kepada anak. Keluarga menjadi kelas katekisasi. Anak-anakbelajar katekisasi di rumah mereka. Gurunya adalah ayah dan ibu mereka sendiri.

Kehidupan keluarga sehari-hari dijadikan kelas katekisai. Dengan demikian, ayah dan ibumemiliki peranan penting dalam pendidikan iman. Ayah dan ibu menjadi “guru danpendeta” bagi anak-anaknya. Dalam kelas ini anak-anak dapat diajarkan tentang imankepada Tuhan (Ulangan 6:4-9) sehingga anak-anak tumbuh dalam disiplin baik moral danjuga spiritual. Selain keluarga sebagai kelas katekisasi, keluarga dapat juga disebut sebagaiUniversitas, yaitu universitas keluarga sebagai tempat mendidik anggota keluarga setiaphari.

Sedangkan dalam metode pendidikan yang akan diterapkan, sesungguhnya tidak
ada satu metode yang khusus, yang dapat diteraplkan kepada anak-anak. Mengapa?Karena setiap anak memiliki keunikan masing-masing. Itulah sebabnya, metode tertentumungkin tepat bagi anak tertentu, tetapi tidak tepat dan mengakibatkan kegagalan bagianak lainnya. Mari kita perhatikan beberapa hal berikut yang penting bagi kita untukberdisiplin dalam memberikan pengajaran kepada anak-anak kita :
1. Tanggung jawab utama ada pada kedua orang tua. Yang lain hanya membantu,pelengkap.
2. Keteladanan: Like father, like son.
3. Didik dalam kasih dan ajaran Tuhan (Ef.6:4)
4. Nyatakan penerimaan kepada anak, begaimana pun kondisinya
5. Namun demikian, harus tetap tegas dalam pengajaran dan mendisiplin (band:1Sam.2:11-26, kisah anak-anak Eli)
6. Miliki ketekunan dan disiplin; bukan instant (bd. Ul.6:6-9).
7. Harus konsisten, baik dalam ajaran, maupun perilaku.
8. Gunakan setiap kesempatan (Ul.6:6-9)
9. Bila perlu, gunakan hukuman: Ams:13:4; 15:10; 22:15; 23:13-14; 29:15.
10. Jadilah guru
11. Miliki kedekatan dengan anak: jadilah teman bermain mereka. Cari dan ciptakansebanyak mungkin jenis permainan yang membuat kita menjadi salah seorang‘teman’ bermain mereka.
12. Sediakan waktu secukupnya bersama anak-anak. Tidak cukup hanya kwalitas, tapijuga kwantitas. Ingat: kasih menuntut waktu dan pengorbanan. Dan lagi, sesuatuyang sangat penting dan berharga bagi kita dapat diukur dari segi penggunaanwaktu kita. Apakah anak-anak, keluarga penting bagi kita? Apakah hal itu terlihatdari waktu dan prioritas yang kita gunakan ?
 
SELAMAT MENDIDIK ANAK-ANAK DENGAN DISIPLIN.

Pdt. Crismori Veronika br Ginting
GBKP Yogyakarta
   

Khotbah II Korintus 9:11-15, Minggu 02 Juli 2017

Invocatio :
“Camkanlah ini: Orang yang menabur sedikit, akan menuai sedikit juga, dan orang yang menabur banyak, akan menuai banyak juga” (2 Korintus 9:6)
 
Bacaan :
Ulangan 16:13-15

Tema :
“Persembahkanlah Hasil Panenmu!”
 
 
I. PENDAHULUAN
Adasebuah tradisi tidak tertulis bahwa ketika kita harus mentraktir orang yang dekat dengan kita ketika kita memperoleh gaji pertama. Banyak yang memberikannya kepada orang tua mereka sebagai tanda terima kasih atau kepada orang-orang yang dianggapnya ‘berjasa’ dalam hidupnya. Tradisi ini sebenarnya sudah ada sejak dulu, orang biasa mempersembahkan atau memberikan hasil pertama dari penghasilan mereka kepada orang-orang tertentu dan kepada yang dianggap sesuatu adikodrati/ilahi. Di jawa misalnya, orang yang bercocok tanam dengan menanam padi akan memberikan sebagian padinya kepada dewi sri atau dewi padi. Nelayan yang menangkap ikan misalnya akan membuang ke laut sebagian hasil tangkapannya sebagai tanda syukurnya kepada ‘laut’. Intinya orang memberikan kembali sebagian dari yang mereka terima sebagai ucapan syukur mereka. Tradisi ini juga berlaku bagi “umat Israel”, hanya saja mereka memberikannya sebagai persembahan kepada Allah yang hidup, bukan kepada dewa-dewa tanah atau laut. Dan persembahan itu juga sebagai lambang keadilan sosial bagi umat Allah, dalam mereka berbagi atas berkat-berkat Tuhan.
 
II. PENDALAMAN NATS
Dalam Ul. 16:13-15 dikatakan tentang Hari Raya Pondok Daun. Dalam bahasa Ibrani Khag hasukkot (Im. 23:24; Ul. 16:13) atau khag ha’asif (Kel. 23:16; 34:22). Salah satu dari tiga pesta besar Yahudi, yang dirayakan dari tanggal 15-22 bulan ke-7. Inilah akhir tahun ketika panen dituai, dan merupakan salah satu dari pesta ketika setiap laki-laki harus muncul di hadapan Tuhan (Kel. 23:14-17; 34:23; Ul. 26:16). Pesta itu sangat meriah (Ul. 16:14). Nama “hari raya Pondok Daun” berasal dari kebiasaan bahwa setiap orang Israel harus diam di pondok yang dibuat dari cabang dan daun selama 7 hari pesta itu (Im. 23:42). Selama 7 hari pesta itu korban-korban dipersembahkan. Pada hari pertama 13 lembu jantan dan binatang-binatang lain, setiap hari jumlahnya dikurangi sampai pada hari ke tujuh maka 7 ekor lembu jantan dikorbankan. Pada hari ke-8 diadakan perkumpulan khidmat, yang dipersembahkan seekor lembu jantan, seekor kambing jantan dan 7 ekor anak domba (Bil. 29:36). Yoh. 7:37 menyebut hari ini ‘puncak perayaan itu’.

Pesta ini yang ditetapkan pleh Allah tidak pernah terlupakan. Diadakan pada waktu Salomo (2 Taw. 8:13), Hizkia (2 Taw. 31:3; bnd. Ul. 16:16) dan sesudah pembuangan (Ezr. 3:4; Zak. 14:5, 18-19). Pesta ini mengingatkan orang Israel akan keluaran dari Mesir dan pengembaraan Israel di padang gurun pada saat mereka tinggal di pondok (Im. 23:43). Tapi ini tidak merupakan bukti bahwa suatu pesta berlatar belakang agraris telah diubah menjadi pesta yang bersifat historis. Malah, pesta ini menunjukkan bahwa kehidupan Israel didasarkan pada penebusan yang pada akarnya berarti pengampunan dosa.

2 Korintus 9:11-15, dalam surat Paulus kepada jemaat di Korintus bagian kedua ini, khusus pasal 9 ditekankan mengenai pengumpulan uang untuk membantu jemaat Yerusalem. Paulus memakai ilustrasi menganai pertanian, dimana seorang petani yang menabur benih, akan kehilangan benih itu dari tangannya ketika dia menaburkannya. Namun benih itu tidak hilang begitu saja, karena ada harapan bahwa benih itu akan memberikan hasil yang berlipat ganda kemudian hari. Jika si petani ingin terus menggenggam benih itu maka ia hanya akan memanen sedikit hasil. Sementara petani yang melepaskan lebih banyak benih akan menghasilkan panen lebih banyak pula.

Korintus adalah kota besar, titik temu jalan perdagangan darat utara selatan di propinsi Akhaya. Lagipula Korintus adalah kota pelabuhan dimana semua penduduknya dalam keadaan makmur. Di Korintus hanya ada 200.000 penduduk, tetapi disana juga ada 600.000 tenaga kerja (pembantu, buruh dan budak). Kalau dibandingkan rasionya yaitu 1:3, untuk satu orang Korintus tersedia tiga orang pelayan atau tenaga kerja. Orang Korintus memang makmur tetapi mereka kurang suka memberi bantuan mereka kepada gereja di Yerusalem dan mereka tidak perhatian tentang gereja lain. Mereka hanya sibuk dengan urusan sendiri atau gereja lokalnya saja, mereka sibuk tentang persoalan rebutan kedudukan pemimpin, apakah dari golongan Paulus, Apolos atau golongan Kefas. Yang mereka persoalkan lainnya adalah mengenai makanan sembahyang, persoalan tutup kepala perempuan dalam ibadah, persoalan bahasa lidah, dan lainnya. Kalau urusan ‘memberi’ atau menyokong gereja lainnya seolah-olah mereka tidak perduli dan acuh. Sudah sekian lama jemaat Korintus memberi bantuan kepada jemaat di Yerusalem, tapi upaya itu tetap tidak dirampungkan (bd. 2 Kor. 8:10-11), karena itu Paulus memberi pengandaian sekaligus penekanan lewat kalimat, “orang yang menabur banyak akan menuai banyak juga”. Bahwa apa yang ditabur orang, itu juga yang akan dituai (bd. Amsal 11:24-29; 19:17), bukan cuma persoalan menabur dan menuai secara materi/jasmani, tapi termasuk juga tuaian rohani (Gal. 6:7-10). Disini ditekankan tentang adanya sebab-akibat dari apa yang diperbuat umatNya. Dengan demikian setiap orang sepatutnya tetap mengawasi, mengontrol tingkah laku dan perbuatan diri sendiri. Mawas diri dan mewaspadai setiap apa yang diperbuat (yang ditabur), termasuk dalam praktek ‘memberi’. Selanjutnya Paulus menegaskan untuk “memberi dengan sukacita, bukan karena paksaan, bukan karena sebuah keharusan atau sebuah peraturan. Sebab Allah mengasihi orang yang memberi dengan sukacita serta mencukupkan, menyediakan, dan melipatgandakan apa yang perlu, baik materi maupun rohani dalam pelbagai kebajikan (bd. Filipi 4:19). Memberi adalah wujud pelayanan kasih dan itu bukan hanya mencukupi keperluan jasmani orang lain. Tapi juga sebagai wujud syukur kepada Allah yang adalah karunia ilahi yang mengilhami segala perbuatan. Dengan memberi orang lain pun akan merasa terberkati dan dengan perbuatan ‘memberi dengan sukacita’, maka orang lain pun semakin kuat dalam keyakinan-keyakinan pengakuan percaya kepada Yesus Kristus. Ini berarti bahwa perbuatan “memberi”, kita akan menjadi kesaksian yang hidup bagi orang lain (bd. 2 Kor. 9:13).
Pemberian yang terbaik bagi pelayanan dan pembangunan jemaat adalah pemberian yang dilandasi keterbukaan dan tanpa paksaan. Tuhan tidak melihat besar kecilnya persembahan, melainkan motivasi dan ketulusan hati kita dalam memberi. Jangan pernah hitung-hitungan dengan Tuhan, apalagi menahan berkat yang seharusnya kita salurkan kepada yang berhak dan yang membutuhkannya. Ketika kita memberi dengan kasih maka kita akan memperoleh kelimpahan anugerah dari Allah.
 
III. APLIKASI
Ada beberapa hal yang menjadi pusat perhatian kita dalam memberi persembahan dalam rangka ucapan syukur karena berkat Allah, baik oleh karena rejeki dalam pekerjaan, usaha, bisnis maupun dengan jalan lainnya yang kesemuanya itu kita katakan dengan “hasil panen”.

Yang pertama adalah sikap kita dalam memberi. Dalam Ul. 16:14 dikatakan “haruslah engkau bersukacita pada hari rayamu itu”. Tuhan meminta kita untuk bersukacita dalam memberikan yang terbaik bagi Allah. Ini bukanlah kewajiban yang mendukakan, melainkan sebuah kesempatan untuk memberi dan bergembira. Bayangkan ketika kita baru saja menerima gaji (apalagi gaji pertama), maka kita pasti sangat berbahagia dan sukacita dan karena sukacitanya mentraktir ‘orang-orang terdekat’ juga kita sangat berbahagia. Perasaan ini jugalah yang harus ada pada kita ketika kita memberi persembahan kita kepada Tuhan.

Yang kedua, hal penting yang harus kita perhatikan dalam hal memberi adalah kita diminta untuk memperhatikan yang lain. Kita juga harus membantu orang lain untuk bersukacita. Ada faktor kebersamaan, dalam hari raya pondok daun/pesta panen diingatkan kita harus bersukacita bersama dengan hamba laki-laki, hamba perempuan, orang Lewi, orang asing, anak yatim piatu dan janda yang ada di sekitar kita. Artinya, ketika kita bersukacita atas segala yang Tuhan berikan kepada kita, kita juga membagikannya kepada orang lain dan “Yerusalem-Yerusalem” yang membutuhkan dimanapun mereka berada.

Irenaeus, seorang Bapa gereja berkata, “the jews were constrained to a regular payment of tithes; christians, who have liberty, assign all their possessions to the Lord, bestowing freely not the lesser portions of their property, since they have the hope of greater things”, yang berarti orang Yahudi diatur oleh Tuhan memberi pembayaran perpuluhan secara reguler; orang Kristen diberi kebebasan menyerahkan apa yang ada dari milik mereka kepada Tuhannya, tetapi memberi dengan kebebasan ini tidak berarti bahwa kita memberi kurang daripada apa yang diaturkan, sebab kita memiliki pengharapan yang lebih besar di sana. Untuk itu mari kita memberikan persembahan syukur kita bukan dengan terpaksa apalagi merasa rugi karena persembahan kita adalah buah dari berkat yang telah terlebih dulu kita terima dari Tuhan dan persembahan itu akan menjadi berkat yang melimpah apabila “ditaburkan” dengan cara yang baik.

Pdt. Irwanta Brahmana
(GBKP Rg. Surabaya)
   

Page 3 of 152

BP-KLASIS-XXX

"SELAMAT DATANG mengunjungi Web GBKP KLASIS JAKARTA-BANDUNG"

Renungan

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Pengunjung Online

We have 385 guests online